browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Friluftsmat

En stor och viktig del av friluftslivet är måltiderna. En mätt mage ger en glad paddlare och en bra upplevelse. Dessutom erbjuder måltiderna en social samvaro. Generellt behöver vi ladda kroppen med kolhydrater för att ge musklerna bränsle under längre ansträngning. Vid tillfälliga svackor kan snabba kolhydrater som frukt, nötter, russin hjälpa till och ge lite extra, snabb energi för att återfå livskraften och leendet.  Nedan har vi sammanställt lite tips och förslag till måltider och vad man ska tänka på.

Packlista/inköpslista

Vatten 2,5 liter/dag för vätsketillförsels och matlagning

Lunch/picknick

Frukost

Havregrynsgröt
Müsli & Yogurt/Soygurt/havremjölk som klarar sig bättre än vanliga mjölkprodukter
Frukt & Bröd – gärna fullkorn och knäckebröd
Frys ett paket juice så har du både frysklamp och svalkande dryck med vitaminer
Smör – gärna lokalproducerat smör från Greby Mejeri som fungerar i värme eller varför inte jordnötssmör
Ägg – kokt, stekt eller omelette (kan även kokas och sparas till lunch)
Pålägg: Grönsaker, hård ost, salami, mjukost i tub, Tartex, kaviar, makrill i tomatsås etc

Varm dryck – te, citronvatten, kaffe, choklad, honungsvatten 

ps.
Värm en termos med varmvatten till mellanmål eller fika
Blanda lite nötter, russin, annan torkad frukt, mörk choklad – snabba kolhydrater som kan förvaras lättåtkomligt under paddlingen.

Middag med proffsen

Lunch

Bananpannkaka (2 bananer, 4 ägg, 1 krm salt, 1 tsk vanilinpulver)
Soppa (buljong och grönsaker, linser eller pulver) + bröd
Nudlar
Rökt makrill eller musslor
Varma koppen från Blå band 
Sill & knäckebröd
Rökt makrill & potatissallad
Pasta sallad

ps.  Värm en termos med varmvatten till mellanmål eller fika

Middag

Använd gärna tallriksmodellen som består av tre delar:

Den första och största delen består av grönsaker och rotfrukter. Tomater (färska eller torkade) morötter, lök, vitlök, champinjoner (burk eller torkade) och oliver
Den andra delen är potatis, pasta, nudlar , bröd, eller gryn som ris, bulgur, quinoa, couscous, mathavre och matkorn.
Den minsta delen är avsedd för kött, fisk, ägg och baljväxter, som bönor, linser och ärter.

Första dagen färsk fisk, andra dagen lättrökt mat  och tredje dagen hårdrökt mat därefter konserver och torkat. Stek och bryn i olivolja. Den härsknar inte i värme och är rik på fira fettsyror. Buljongtärning, tomatpuré, salt & peppar och andra favoriter från kryddskåpet.

Efterrätt

Grillad banan med choklad i sockertång/folie
Marshmallows med mariekex och nobless
Stekta äpplen med kanel och socker

Mjukkonserv & Frystorkat

Färdigrätter

Om man inte vill torka maten själv finns en uppsjö av färdig torkade rätter som man endast tillför vatten för att tillaga eller våtkonserver som endast behöver värmas. Under tider av brandförbud är den sistnämnda våtkonserven att föredra då den enkelt kan värmas med värmepåse. Vi har både frystorkad mat och mjukkonserver från Blå band och OutMeals till försäljning.

 

Varm mat utan eld och varmt vatten